Lotte en Constantijn doen het allemaal net even anders

Vlakbij de hoek van de Julianalaan en de Binnenweg kun je al vroeg terecht voor een kop koffie. Beetje gekke koffie, dat wel. De koffie die Lotte en Constantijn schenken is lichtgebrand, voor een eerlijke prijs, desgewenst in een herbruikbare WeCup. “Mensen moeten nog een beetje wennen aan onze aanpak. Maar wij vinden het niet erg om de eerste te zijn en een beetje anders gevonden te worden”, zegt Lotte.

De goede verstaander heeft het inmiddels al uitgevogeld: de naam Loco Coffee verenigt de eerste letters van de voornamen van de uitbaters én gaat over waar zij voor staan. “We willen een huiskamergevoel bieden, met een loco twist”, vat Lotte samen. Voor Lotte en haar vriend Constantijn gaat die twist over duurzaamheid.

Dat is natuurlijk allereerst merkbaar aan de koffie. “Wij gebruiken hele mooie koffiebonen”, vertelt Constantijn. “Van White Label, een koffiebranderij uit Amsterdam west, die een hele korte, transparante lijn heeft met de koffieplantages. De bonen zijn handgeplukt en -gedroogd en worden, vergeleken bij de koffie die hier in de supermarkt ligt, kort gebrand. Daardoor proef je veel meer smaken in de koffie: soms citrus, soms chocola of iets nootachtigs. De smaak verschilt per levering, omdat de natuurlijke omstandigheden natuurlijk ook elke keer anders zijn.”

Even wennen

Inderdaad even wennen, die lichtgebrande koffie. Haast niet te vergelijken met ‘gewone’ koffie. Lotte zag het bij haar klanten gebeuren, in de ruim twee jaar dat Loco nu open is. “Eerst is het vaak: ‘Hè?’, maar na een tijdje komen mensen hier speciaal voor de koffie. We verkopen de bonen ook per zak.” Ook de prijs van die bonen is even wennen. Lotte: “We vinden het heel normaal om een tientje voor een kilo koffie te betalen. Als je weet hoeveel werk het is om de bonen te oogsten, te drogen, te vervoeren en te branden, dan weet je dat dat geen eerlijke prijs is.”

Lotte en Constantijn doen het op meerdere vlakken anders dan anders. Constantijn: “We wilden een vegetarische kaart. ‘Dat zou ik niet doen’, zeiden veel mensen tegen ons. Maar thuis eten we ook vegetarisch en we vinden het belangrijk om onze klimaatimpact te beperken. Inmiddels vindt niemand het nog een probleem dat we niks met vlees of vis verkopen.” Iets vergelijkbaars gebeurde met de menukaart. Lotte: “Naast gewone melk hebben we ook erwten- en havermelk. Ook daaraan moesten de mensen wennen. Eerst zeiden ze: ‘Doe maar gewone melk, hoor’; nu verkopen we vaker koffie met plantaardige melk.”

 

"We vinden het heel normaal om een tientje voor een kilo koffie te betalen. Als je weet hoeveel werk het is om de bonen te oogsten, te drogen, te vervoeren en te branden, dan weet je dat dat geen eerlijke prijs is.”

Een goeie kop kofie

Die plantaardige melk is overigens een aanleiding om hier in Heemstede een koffiebar te beginnen, vertellen ze. “We woonden eerst in Haarlem. Daar kun je op elke straathoek een goeie kop koffie met plantaardige melk krijgen”, lacht Lotte. “Toen we drieënhalf jaar geleden in Heemstede kwamen wonen, merkten we dat zoiets hier helemaal ontbrak.” Lottes horecavingers gingen jeuken: “Mijn ouders hebben een restaurant in Haarlem, waar ik al vanaf mijn veertiende meewerkte. Na mijn hbo-opleiding Cultureel Erfgoed ben ik eerst bij een kunstbeurs gaan werken, maar toen de kans voorbij kwam om dit pand te huren, zijn we ervoor gegaan.”

Constantijn heeft aanvullend een eigen videoproductiebedrijf, maar stapte met evenveel enthousiasme in. “Drie weken voor de opening, in november 2020, ging het land in lockdown”, blikt hij terug. “Dus aanvankelijk konden we alleen afhaalservice bieden. Dat was een moeizame start, maar het heeft ons uiteindelijk wel veel vaste klanten opgeleverd. Mensen bleven in die tijd graag hangen voor een babbeltje bij het lekkerste bakkie koffie van Heemstede. Dat was toen ongeveer het hoogst haalbare qua uitgaan.”

Vintage

Ook privé hechten Lotte en Constantijn veel waarde aan duurzaamheid, zeggen ze. “We hebben ons huis geïsoleerd, binnenkort zonnepanelen op ons dak en een warmtepomp… Maar ja, we houden wel van reizen, dus vliegen doen we soms nog wel.” Op het pand waar Loco Coffee in gevestigd is, hebben ze als huurders minder invloed. Lotte: “Maar we zitten goed ingepakt tussen buren. Op dit moment staat de verwarming niet eens aan en het is hier toch behaaglijk.” “En vrijwel onze hele inrichting is tweedehands”, zegt Constantijn trots. “Lotte had ooit een winkeltje in vintage meubilair. Zij is koningin Marktplaats.”

Toch oogt Loco Coffee behoorlijk strak. “Ik heb de stoelen en tafels opgekocht uit een failliete boedel, in een tweedehands horecawinkel”, verklapt Lotte. “De lange tafel is van een veilingsite en de bar is betimmerd met resthout. Zelfs onze koffie- en afwasmachines zijn tweedehands.” En die geweldige muurschildering, de absolute blikvanger van de winkel? Constantijn: “Dat is street art van Pipsqueak Was Here. Die hebben we via het netwerk van een goede vriendin kunnen regelen en we zijn beretrots op het eindresultaat.”

Bekijk de koplopers